« Bedrijf verkopen? Waar moet je zoal aan denken? (1)»

Gepubliceerd op 06-01-2020

Je bedrijf verkopen is iets anders dan je huis of je auto verkopen. Er komt veel meer bij kijken omdat het belang en de impact veel groter zijn. Maar waar let je op? Hoe pak je het aan?

Waarom wil je je bedrijf verkopen?

Volgens een onderzoek van Brookz (verkoopsite van bedrijven) zijn de meest voorkomende redenen om een bedrijf te verkopen:

  • de wens om te cashen;
  • de wens om te stoppen met werken;
  • het ontbreken van een geschikte opvolger;
  • behoefte aan een nieuwe uitdaging;
  • een onverwacht bod;
  • conflict tussen de aandeelhouders;
  • ziekte of overlijden van de ondernemer.

In de praktijk zie je vaak een combinatie van factoren die maken dat je je bedrijf wilt verkopen. Uiteraard is het van belang om te kijken naar de factoren die voor jou van belang zijn; deze factoren bepalen namelijk mede jouw verwachtingen. Als je je deze factoren pas (goed) realiseert als je aan de onderhandelingstafel zit, dan is de kans groot dat jouw verwachtingen zullen tegenvallen.


Tip
Zorg vóórdat je verdere stappen onderneemt dat je jouw verkoopmotivatie goed helder hebt.

Wanneer zet je je bedrijf te koop?

Te laat beginnen na te denken. Veel ondernemers beginnen na te denken over de verkoop van hun bedrijf, op het moment dat een van de eerder genoemde redenen zich aandienen. Met andere woorden: er wordt pas aan gedacht op het moment dat er een (soms heel) acute behoefte ontstaat om het bedrijf te verkopen

De gevolgen. Het nadeel is dat je hierdoor wellicht onvoorbereid het verkoopproces in gaat. Daardoor zou het kunnen zijn dat:

  • de verkoopprijs (een beetje) tegenvalt;
  • het soms lastig kan zijn om in de praktijk een (juiste) koper te vinden;
  • de markt tegen zit; en
  • er haken en ogen aan de verkoop kleven waar je op voorhand geen rekening mee hebt gehouden.

Dus? Het is dus verstandig om met enige regelmatig stil te staan bij een mogelijk verkoopmoment van je bedrijf. Sterker nog; steeds vaker laten bedrijfsadviseurs en accountants hun klanten nadenken over een exit-strategie, terwijl het bedrijf nog gewoon volop draait.

Welke proces doorloop je bij je bedrijf verkopen?

Het hele verkoopproces doorloopt zes stappen:

  1. Voorbereiding
  2. Verkoop klaar maken
  3. Te koop zetten
  4. Koper vinden
  5. Onderhandelen
  6. De feitelijke deal

Met behulp van een goed stappenplan, krijg je meteen inzicht in het hele proces en heb je een goede leidraad om dat proces te doorlopen.

Hulp bij de verkoop

De bedrijfsadviseur en accountant. Een bedrijf verkopen is niet niks. Niet voor een multinational en niet voor een zzp-er en alles wat daar tussen zit. Een bedrijfsadviseur helpt met de voorbereidingen, zodat het bedrijf; verkoopklaar is. Voor de cijfermatige onderbouwing van een aantal zaken heb je daarnaast natuurlijk ook je accountant nodig voor de verkoop van je bedrijf.

De overnamespecialist. Eigenlijk kun je niet zonder een overnamespecialist of een bedrijfsmakelaar. Dat kan mogelijkerwijs ook je accountant zijn (al is dit vaak een generalist op dit gebied) . Deze helpt je met het hele proces. Van voorbereiding tot en met de feitelijke deal. Zo zie je niets over het hoofd.

De advocaat. Er is vaak sprake van een heel juridische rompslomp. Dat is niets om te doe-het-zelven. Een advocaat helpt je om juridisch gedoe te voorkomen.

De fiscalist.
Schakel deze vroegtijdig in, zodat een deal zodanig in elkaar wordt gestoken dat onnodige belastingheffingen worden voorkomen.

De notaris. Soms is een notaris niet nodig, maar meestal wel. Bijvoorbeeld bij de overdracht van aandelen of om geldstromen in goede banen te leiden.

Het bedrijf is verkocht

Alle papieren zijn in orde gemaakt, de handtekening zijn gezet en het geld is overgemaakt. Misschien dat je nog bepaalde werkzaamheden voor het bedrijf blijft uitvoeren, misschien ook niet. Bepaal tijdig wat je met de opbrengsten fiscaal gezien gaat doen en wellicht ook hoe je de vrij gekomen tijd gaat invullen.


Tip
Als je overweegt je bedrijf te verkopen, bel dan eerst een bedrijfsadviseur. Deze kan je helpen bij de voorbereiding zodat wanneer jij klaar bent voor de feitelijke verkoop, jouw bedrijf ook daadwerkelijk klaar is om in ‘de etalage’ gezet te worden.

Ben je op zoek naar iemand die je helpt bij de voorbereiding van het verkopen van je bedrijf? En ben jij benieuwd of mijn toegevoegde waarde net zo sterk is als jouw koffie? Klik hier om kennis  te maken.

Afbeelding van Brett Hondow via Pixabay

download-1-1604323274.jpg