Effectief netwerken met deze 3 netwerktips

Effectief netwerken inzetten om meer klanten te krijgen. Hoe doe je dat? Met deze 3 netwerktips zorg je ervoor dat netwerken ook voor jou effectief wordt.


Effectief netwerken, het is net werken

Dit is geen effectief netwerken. Netwerken is toch vooral aan anderen vertellen wat voor bedrijf, product of dienst je hebt? Aan vreemde mensen jezelf en je product verkopen? Een gezelligheidsclubje dat eens in de zoveel tijd bij elkaar komt om samen wat te eten, wat te drinken en om bij te kletsen?

Maar het mag natuurlijk wel. Uiteraard mag je gepassioneerd over je eigen bedrijf, product of dienst praten. En uiteraard mag je best je aan geïnteresseerden je product verkopen. En je mag al helemaal met je netwerk een hapje eten, een glaasje drinken en in gesprek gaan. Maar … effectief netwerken is meer dan dat.

Voordat je begint met netwerken

Netwerken is min of meer met andere ondernemers gebruikmaken van elkaars netwerk. Je helpt een ander … en een ander helpt jou. Dat doe je binnen je huidige netwerk van bekenden, je gaat naar een ondernemerscafé of naar een lezing of je wordt lid worden van een netwerkclub. Hoe je het ook aanpakt, zorg dat je altijd eerst de volgende twee zaken goed op een rijtje hebt om effectief netwerken in te zetten voor jouw bedrijf.

  1. Bedenk wat je uit het netwerk wilt ‘halen’.
    Ben je op zoek naar klanten, wil je kennis vergaren of wil je gewoon ervaringen delen en praten over het ondernemerschap?
  2. Bepaal welk netwerk het beste bij je past.
    Wat past het beste bij jou? Elke twee weken een ontbijtnetwerk of ga je liever een keer per maand in de avonduren naar een bijeenkomst en/of uit eten?

Lid worden van een netwerkclub

Ondernemersverenigingen. Netwerkclubs zijn er in alle soorten en maten. Kijk eens rond in jouw regio en praat met collega-ondernemers. Ongetwijfeld is er ook in jouw dorp of stad een ondernemersvereniging of een maandelijks terugkerend ondernemerscafé.

Serviceclubs. Deze clubs, waar je vaak voor voorgedragen moet worden, lijken op vriendenclubs. Meestal heeft men een goede-doelen-programma. Sommige richten zich meer op jonge ondernemers, sommige op vrouwelijke onderneemsters, enz. Enkele voorbeelden zijn: KiwanisLions en Rotary.

Referral netwerkclubs. Deze clubs streven ernaar om leden onderling zaken met elkaar te laten doen. Check voordat je lid wordt eerst goed wat de regels zijn en wat de werkwijze is. BNI-Nederland  is een bekend voorbeeld. Andere voorbeelden van referral netwerkclubs zijn Flevum Forum Network  en Heritage Business Lounge.

Open Coffee. Op een vast tijdstip op een vaste dag zomaar een café of restaurant binnenlopen en daar een kop koffie drinken met collega-ondernemers. Dat is het idee achter de Open Coffee. Vaak worden ze bezocht door aspirant en startende ondernemers.

Netwerkclubs. Dit zijn meestal regionale of plaatselijke initiatieven. Voorbeelden in (Zuidoost)-Brabant zijn: Brabant onderneemt, Business Club BrabantNetwerkclub 040  en Pure Ondernemers.

Online netwerkclubs. Er zijn al veel initiatieven geweest voor online netwerkclubs en veel clubs zijn ook alweer ter ziele (Hallo! van de Kamer van Koophandel). LinkedIn is een positieve uitzondering. Het aantal gebruikers steeg in 2019 met 70.000 tot 4,7 miljoen, waarvan dagelijks 771.000 (+26%) (Bron: Social Media Onderzoek 2020 – Newcom). De mate waarin LinkedIn als netwerktool gebruik wordt, hangt sterk van de individuele gebruiker af.


Tip
Heb je je oog laten vallen op een netwerkclub? Neem dan eerst eens tweemaal vrijblijvend deel aan een bijeenkomst, voordat je definitief lid wordt. De club moet bij je passen.

3 netwerktips om effectief een netwerkbijeenkomst te bezoeken

Heb je besloten om een netwerkbijeenkomst te bezoeken? Dan is het slim om van tevoren onderstaande drie tips tot je te nemen.

Tip 1. Bereid je voor

Wat zijn de (ongeschreven) regels? Zorg dat je weet wat er binnen het netwerk van je wordt verwacht. Vraag of er kledingvoorschriften zijn voor (bepaalde) bijeenkomsten.

Wat is jouw verhaal? Wees voorbereid op het vertellen van jouw verhaal (populair gezegd je ‘pitch’). Hierbij is het belangrijk dat je niet een rijtje opdreunt met je naam en de NAW-gegevens van je bedrijf. Nee …, zorg ervoor dat je medenetwerkers te horen krijgen wat jou drijft in je werk en hoe je ertoe gekomen bent om juist dit werk te gaan doen.

Wie zijn de aanwezigen? Bekijk op voorhand wie er komen op de netwerkbijeenkomst, zodat je op voorhand kunt kijken of je iemand (via, via) kent, zodat het makkelijker is om een gesprek aan te knopen. Bekijk met wie je eventueel in contact zou willen komen. Probeer (via) internet (LinkedIn) de achtergrondinformatie van de mensen te achterhalen. Zorg er ook voor dat je weet wat het doel/thema is van de bijeenkomst.

Tip 2. Meer geven dan nemen

Geef aandacht. De kracht van elke netwerk komt vooral voort uit het feit dat de mensen binnen jouw netwerk je vertrouwen. En vertrouwen opbouwen kost tijd. Begin daarom met geven. En nee; niet je visitekaartje. Geef om te beginnen aandacht.

Wees oprecht geïnteresseerd. Luister met aandacht naar de uitdaging van je mede-netwerkers. Op die manier weet je wat hen beweegt, waar ze zich mee bezig houden. En vooral: je hoort waar jij je toegevoegde waarde kunt inzetten om te helpen.

Bied hulp. Hulp aanbieden kan heel eenvoudig. Of je helpt rechtstreeks of je verwijst mede-netwerker door naar iemand die jij kent. Bedenk steeds: wat kan ik voor mijn mede-netwerken betekenen?


Tip
Als je insteek voor een netwerkbijeenkomst ‘geven’ is, dan krijg je vanzelf iets terug. Een goed functionerend netwerk zorgt er als vanzelf voor dat ook jij indien nodig hulp aangeboden krijgt.

Tip 3. Durf te vragen én … koppel terug.

Vraag … Realiseer je dat je meestal hulp krijgt, als je er maar om vraagt. Het is dus van belang dat je je netwerk om hulp durft te vragen. In de praktijk vinden veel ondernemers dit lastig, omdat er al snel wordt gedacht iemand lastig te vallen. ‘Vragen’ wordt echter een stuk makkelijker als je in het verleden je netwerk al het nodige hebt ‘gegeven’. Bovendien zit het in de natuur van de mens om anderen te helpen.

… en koppel terug. Als iemand uit jouw netwerk je (op de een of andere manier) helpt zorg er dan voor dat je hem/haar bedankt voor de moeite (ook als je probleem daarmee nog niet is opgelost). Koppel terug wat in grote lijnen het resultaat is geweest.


Tip.
Een netwerkclub die bij je past, is een goede plek om kennis op te doen, ervaringen te delen én om zaken te doen. Geven moet de insteek zijn, dan komt krijgen vanzelf wel. En dat is effectief netwerken.

Ben je op zoek naar een netwerk? Heb je behoefte aan iemand die je helpt bij het opzetten en onderhouden van een zakelijk netwerk?  Klik hier voor het maken van een afspraak en dan laat ik jou zien hoe ook jij effectief kunt leren netwerken én er plezier aan beleeft.

 Afbeelding van StockSnap via Pixabay

Origineel weergeven